V kategórii | Tlačové správy

Vlak najvyššej kvality z Bratislavy do Košíc dopraví cestujúcich za ceny už od 10 eur

IC vlak

Železničná spoločnosť Slovensko  (ZSSK) zavádza nový pár IC vlakov z Humenného a Prešova do Bratislavy a späť. Na linke z hlavného mesta do Košíc budú InterCity vlaky jazdiť už od 10 eur za jednu cestu. Zmeny sú súčasťou balíčka niekoľkých opatrení pre vlaky ZSSK najvyššej kvality /InterCity platné od pravidelnej letnej úpravy cestovného poriadku verejnej železničnej dopravy od 15. júna.

Nový IC 1501 Šarišan je nový vlak najvyššej kvality, ktorý budú môcť využívať ako priamy spoj s hlavným mestom bez prestupu Prešovčania, obyvatelia Spišskej Novej Vsi aj celého Spiša či Horného Zemplína. ,, V prieskumoch zaznamenávame rastúci záujem o priamu a rýchlu dopravu zo vzdialenejších miest východného Slovenska na západ krajiny a naopak. Preto sme upravili systém IC vlakov. Cieľom je dosiahnuť rast počtu cestujúcich, vyššiu vyťaženosť a zlepšenie služieb,“ vysvetlil Jozef Schmidt, riaditeľ úseku obchodu ZSSK.

Nový IC vlak bude obsluhovať mestá priamo na trase, okrem Humenného aj Vranov nad Topľou, Strážske, či Hanušovce nad Topľou. Súčasne pôjde o výhodné spojenie z pohľadu dĺžky cestovného času či ceny aj pre ďalšie východoslovenské mestá v spádovom regióne okresov Bardejov, Snina, prípadne Michalovce. Celkovo je to príležitosť osloviť cestujúcich z takmer celého Prešovského kraja, čo predstavuje vyše 800 tisíc obyvateľov.

Najrýchlejšie spojenie

Vyše 500 kilometrovú cestu zvládne nový IC Šarišan za šesť a pol hodiny. Doteraz cesta medzi oboma mestami trvala sedem až osem a pol hodín, cestujúci musel počítať s jedným alebo dvomi prestupmi. Jediný priamy rýchlik jazdil v piatok a cesta trvala takmer 7 hodín, pričom šlo o vlak radený zo starších vozňov. Nový IC Šarišan je najrýchlejšie spojenie regiónu Humenska s hlavným mestom, porovnateľné je len s časom jazdy osobného auta, aj to len pri riskantnej jazde.

Cestujúci ocenia aj zvýhodnenú uvádzaciu cenu. Za cestu z Humenného do Trnavy či Bratislavy cestujúci zaplatí 19 eur v druhej triede vlaku (29 € v prvej triede). Dnes cestujúci na trase z Bratislavy do Humenného platil najlacnejšiu možnú cestu od 21,36 eura po najdrahšiu verziu 29,10 eura. IC Šarišan bude mať spolu 12 zastavení. Prípoje budú zabezpečené aj z vedľajších tratí napríklad od Bardejova (v Prešove), alebo Sniny či Medzilaboriec (v Humennom).

Nový spoj IC Šarišan rozšíri súčasné ponuku rýchlych vlakov najvyššej kvality medzi východom a západom – štyri páry InterCity (IC) vlakov na trase Bratislava – Žilina – Poprad – Košice a späť (s naďalej platnými či upravenými obmedzeniami cez víkendy).

 Lepšie ceny

Súčasne ZSSK od 15. júna upravuje ceny aj v ďalších IC vlakoch, pôjde o menej vyťažené vlaky v týždni (prvý ranný IC vlak z Bratislavy do Košíc v pondelok až v stredu) pre vybrané skupiny cestujúcich. Mladí ľudia do 26 rokov, seniori (držitelia zákazníckych kariet) tak budú mať cestu z Bratislavy do Košíc vo vybraných spojoch za cenu od 10 eur. ,,Veríme, že to bude jedinečná ponuka pre ľudí, ktorí napríklad cestujú na služobnú cestu na otočku do Košíc,“ zdôraznil Jozef Schmidt. Špeciálna cena je nastavená pre ktorúkoľvek dĺžku trasy vo vybraných IC vlakoch. Citeľné zvýhodnenie bude dostupné aj pre limitovaný počet lístkov v ktoromkoľvek IC vlaku  na trase z Popradu-Tatier do Košíc za cenu už od 3 eur.

Rovnako sa upraví ranné spojenie z Košíc do Bratislavy počas víkendov. Prieskumy o preferovanej možnosti cestovania ukázali, že cez víkendy je záujem o spojenie v neskoršom čase. Preto namiesto skorého ranného spoja IC 500 (z Košíc 5.20 h) pôjde neskorší IC 502 (z Košíc 9.19 h).

PREHĽAD o IC VLAKOCH ZSSK

Nový IC vlak Šarišan:

  • zaručuje pohodlie a komfort, súprava bude zostavená z vozňa 1. triedy, reštauračného vozňa a modernizovaných klimatizovaných vozňov 2. triedy so zásuvkami pre počítače
  • vo vlaku je dostupné wifi pripojenie k internetu, v 1. triede je v cene lístka aj nápoj, káva/čaj alebo minerálka a denná tlač, reštauračné služby
  • vlak bude zastavovať aj v stanici Spišská Nová Ves,
  • vlak ide v piatok ako IC 1501 na trase

Bratislava 15:37 h – Trnava 16:05 h- Trenčín 16:45 h – Žilina 17:52 h – Liptovský Mikuláš 18:52 h – Poprad Tatry 19:33 h – Spišská Nová Ves 19:52 h – Prešov 20:55 h – Hanušovce n. Topľou mesto 21:21 h – Vranov n. Topľou 21:42 h – Strážske 22:00 h – Humenné 22:10 h

  • vlak ide v nedeľu ako IC 1502 na trase

Humenné 13:46 h – Strážske 13:55 h – Vranov nad Topľou 14:13 h – Hanušovce nad Topľou mesto 14:39 h – Prešov 15:19 h.- Spišská Nová Ves 16:11 h – Poprad Tatry 16:30 h – Liptovský Mikuláš 17:10 h – Žilina 18:11 h – Trenčín 19:17 h – Trnava 19:58 h – Bratislava hl. st. 20:23 h

  • zabezpečené prípoje od/zo smeru Bardejov (v Prešove), alebo Snina (v Humennom)
    • v piatok Os 9219 z Prešova 20.48 h do Bardejova 21.58 h
    • v nedeľu Os 9224 z Bardejova 13.37 h do Prešova 14.56 h

InterCity vlaky ZSSK od 15. júna 2014

  • Za rok 2014 ZSSK zrealizuje výkony IC vlakov v rozsahu 1,220 milióna vlakokilometrov (vlkm), čo je 5% výkonov ZSSK (ďalších 29,6 milióna vlkm realizuje na základe objednávky Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR, je to 1417 vlakov denne).
  • Celkom ZSSK v súčasnosti vypravuje denne 8 IC vlakov v štvorhodinovom takte /odstupe.
  • Po zmenách od 15. júna pôjde 8 IC vlakov (od pondelka do štvrtka), v piatok 9 IC vlakov (pribudne IC Šarišan Bratislava – Humenné). V piatok popoludní pôjde IC vlak na východné Slovensko každé dve hodiny.
  • Mierne sa upraví počet vlakov cez víkendy, v nedeľu pôjde naďalej 6 IC vlakov a to 4 z východného Slovenska (novinkou je IC Šarišan z Humenného do Bratislavy).
  • Zflexibilnilo sa ďalšie použitie cestovných lístkov na IC vlak, možnosť použiť na docestovanie aj inú trasu ( ak napríklad cestujúci nestihne večerný IC vlak z Bratislavy cez Žilinu do Košíc, lístok môže použiť na alternatívnu trasu cez Zvolen do Košíc).

Čo sú to InterCity vlaky ZSSK?

  • ide o certifikované nedotované expresná vlaky vyššej kvality s najvyšším štandardom
  • predstavujú rýchle spojenie s obmedzeným počtom zastavení, cesta z Bratislavy do Košíc trvá 5 hodín, približne o hodinu kratšie ako rýchlikom
  • majú neregulované cestovné, ktorého výšku určuje nákup lístka v predstihu (majitelia zákazníckych kariet ZSSK majú ďalšie cenové zvýhodnenia)
  • ZSSK odškodňuje cestujúcich vo vnútroštátnych IC vlakov (ak meškanie zavinila ZSSK, napr. pokazený rušeň)
    • pri meškaní nad 60 minút nárok na vrátenie 25 % cestovného
    • pri meškaní nad 120 minút vo výške 50 % cestovného
    • lístok si možno kúpiť aj cez internet, možno si vybrať konkrétne miesto podľa nákresu vozňa
    • súpravy sú radené z nových/modernizovaných klimatizovaných, najviac 10 vozňov
    • vo vlakoch sú radené nové vozne na prepravu imobilných cestujúcich (zdvíhacia plošina) aj so špeciálnymi priestorom pre matky s deťmi (osobitná časť služobného vozňa)
    • dostupné Wi-Fi pripojenie k internetu (výnimkou je služobný / reštauračný vozeň)
    • v prvej triede je nápoj, káva/ čaj a noviny zadarmo (výber z denníkov SME alebo HN)
    • reštauračný vozeň je radený povinne v každom vlaku, varí sa zo surovín a nie polotovarov (reštauračné služby realizuje partnerská spoločnosť Wagon Slovakia Košice)
    • IC vlakmi ZSSK v roku 2013 odviezla takmer 690 tisíc ľudí, medziročne ich počet narástol o vyše 2 percentná, priemerná obsadenosť IC vlakov je 70 – 75 %.

Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) zabezpečuje osobnú verejnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia). Zamestnáva takmer 5900 ľudí, a odvezie vyše 44 miliónov ľudí za rok.

ZSSK denne vypravuje v priemere 1417 vlakov, v roku 2014 zrealizuje 29,6 milióna vlakových kilometrov (vlkm) na základe zmluvy so štátom a 1,2 milióna vlkm komerčných IC vlakov. Ročné náklady rádovo dosahujú 380 miliónov eur. Dotácia štátneho rozpočtu pre rok 2014 je zálohovo určená na 197,5 milióna eur, celkové zúčtovanie vrátane prípadného doplatku sa realizuje až po účtovnej uzávierke daného kalendárneho roka.

 

Zdroj:  Mgr. Jana Morháčová, riaditeľka Odboru komunikácie ZSSK

 

Comments

Reagujte cez Facebook (hore) alebo komentujte tu:

Pre vloženie komentára musíte byť prihlásený.