V kategórii | Tlačové správy

Prehľad zmien v novelizovanom zákone o cestnej premávke od 1. decembra

Policajti

Pravidlá cestnej premávky

Osoba na kolobežke s pomocným motorčekom sa výslovne zaradí medzi vodiča nemotorového vozidla (rovnako ako je zaradená osoba na bicykli s pomocným motorčekom alebo osoba na samovyvažovacom vozidle – segway), keďže sa v súčasnosti zaraďuje medzi chodcov, čo však nekorešponduje s povahou dopravného prostriedku a s pravidlami, ktoré sa na ňu vzťahujú. Pre kolobežku s pomocným motorčekom budú platiť rovnaké pravidlá ako pre samovyvažovacie vozidlá, čo napr. znamená, že na chodníku budú môcť jazdiť len rýchlosťou chôdze a nesmú pritom ohroziť chodcov.

  • Zákaz používať telefónny prístroj okrem telefonovania s hands free sa upravil tak, aby bolo zakázané ho aj držať v ruke a aby sa toto pravidlo okrem telefónu vzťahovalo aj na iné telekomunikačné, audiovizuálne alebo obdobné zariadenia.
  • Striedavé radenie (tzv. zipsovanie) sa bude uplatňovať nielen pri súbežnej jazde pred prekážkou cestnej premávky, ale aj pri zbiehaní jazdných pruhov.
  • Po vzore viacerých iných štátov sa aj u nás zaviedlo povinné vytváranie záchranárskej uličky pri kolóne na diaľnici a smerovo rozdelených cestách mimo obce (s oddialenou účinnosťou 1. apríl 2020). Už v minulosti sa pri väčších dopravných nehodách na diaľnici ukázalo, že vodiči vytvárajú záchranársku uličku aj bez zákonného príkazu, je však potrebné  pre zefektívnenie tohto správania zaviesť jednotné pravidlá vrátane postihu za jej zneužitie vodičmi vozidiel, pre ktorých nie je určená (bude to považované za porušenie pravidiel závažným spôsobom, pričom to bude možné sankcionovať aj prostredníctvom objektívnej zodpovednosti).
  • Pre cyklistov nad 15 rokov sa vypúšťa povinnosť nosenia prilieb mimo obce (pre deti do 15 rokov ostáva táto povinnosť zachovaná bez zmeny, t. j. prilbu musia nosiť všade) a nosenia reflexných prvkov (povinnosť mať reflexné prvky na bicykli ostáva zachovaná). Táto zmena bola opakovane iniciovaná hromadnou pripomienkou verejnosti zastúpenou Cyklokoalíciou a zohľadňuje aj skutočnosť, že žiadny okolitý štát takúto povinnosť nemá a v rámci EÚ povinnosť nosenia prilby pre dospelých cyklistov má podľa našich dostupných informácií len Španielsko.
  • Znenie pravidla o parkovaní na chodníku sa zmenilo tak, aby bolo jednoznačne uvedené, že parkovať na chodníku možno len na takom mieste, kde nebude dochádzať k jazde po chodníku, ale pôjde skutočne len o zaparkovanie na chodníku, ktorý je primknutý (susedí) s cestou. Je to z dôvodu posilnenia ochrany najzraniteľnejšieho účastníka cestnej premávky na chodníku, ktorý je budovaný a určený práve pre chodca (kde sa voľne pohybujú, hrajú deti).

Zmeny pri vodičských oprávneniach

Z analýzy dopravnej nehodovosti vyplýva, že približne každá piata dopravná nehoda, pri ktorej je usmrtený jej účastník, je spôsobená vodičom s vodičskou praxou do dvoch rokov. Z celkového počtu evidovaných vodičov tvoria vodiči vo veku 17 až 24 rokov 8 %, za posledných päť rokov však v priemere zavinili ročne smrť 19 % osôb z celkového počtu usmrtených osôb a za rovnaké obdobie zavinili ročne v priemere 21 % dopravných nehôd, pri ktorých bol vodič pod vplyvom alkoholu. Vodičov s vodičskou praxou do dvoch rokov je 5 % z celkového počtu vodičov, spôsobili však až 17 % dopravných nehôd, zavinili smrť 19 % osôb pri dopravných nehodách a tvoria 19 % z vodičov, ktorí spôsobili dopravnú nehodu, pod vplyvom alkoholu.

  • Na pozitívne ovplyvnenie vývoja dopravnej nehodovosti sme prijali účinné opatrenia zamerané predovšetkým práve na kategóriu vodičov v čase tesne po získaní vodičského oprávnenia a súčasne sme sa zamerali i na vek vodiča, kedy ešte osoba nedosiahla plnú psychickú zrelosť, ale už môže byť držiteľom vodičského oprávnenia. Zavádza sa preto obdoba skúšobnej doby pre mladých začínajúcich vodičov spred roku 2009, navrhované opatrenia sú však precíznejšie a majú snahu riešiť konkrétnu skupinu vodičov, ktorí v najväčšej miere negatívne ovplyvňujú dopravno-bezpečnostnú situáciu. Opatrenia budú spočívať v nariadení doškoľovacieho kurzu v autoškole, rehabilitačného programu u dopravného psychológa a v preskúšaní z pravidiel cestnej premávky na polícii. Bude sa to týkať každého držiteľa vodičského oprávnenia skupiny B, ktorý do dvoch rokov od jeho udelenia ako vodič motorového vozidla dvakrát poruší pravidlá cestnej premávky závažným spôsobom alebo prekročí najvyššiu dovolenú rýchlosť jazdy.

    Zavádza sa tak nové opatrenie vo forme rehabilitačného programu pre vodičov zameraného na zmenu postoja a správania, ktorých cieľom je prevencia možnej recidívy rizikového správania vodiča. Navrhnuté opatrenie sleduje okrem zmeny správania aj doplnenie bežných sankčných opatrení (finančné postihy) použitím princípu „čas je cennejší ako finančný postih“. Vzdelávanie bude pozostávať z troch skupinových stretnutí, každé stretnutie potrvá tri vyučovacie hodiny v rozsahu 50 minút, s minimálne jednou psychohygienickou prestávkou počas jedného stretnutia.

    Ak sa následne v rámci lehoty dvoch rokov od udelenia vodičského oprávnenia dopustí osoba ďalšieho, t. j. tretieho porušenia pravidiel cestnej premávky závažných spôsobom alebo prekročenia rýchlosti jazdy, vodičské oprávnenie sa jeho držiteľovi odoberie, pričom ako nepriamy zákaz činnosti bude takejto osobe povinne, zo zákona, odobraté vodičské oprávnenie šesť mesiacov. Po vrátení vodičského oprávnenia takémuto držiteľovi začne opätovne plynúť nová dvojročná lehota s rovnakými následkami.

  • Vodičské oprávnenie na vedenie motorových vozidiel nákladnej a osobnej dopravy (skupiny C a D) bude možné udeliť v 18 rokoch, resp. 21 rokoch len pre policajtov, hasičov, vojakov a príslušníkov iných bezpečnostných zložiek.
  • Od 1. apríla 2020 sa bude teoretická skúška vykonávať vo forme elektronických testov s individuálne generovanými otázkami pre každého žiadateľa.

Evidencia vozidiel

  • Legislatívne sa vytvárajú predpoklady na ďalšie zefektívnenie evidenčných úkonov štandardnou formou (na dopravnom inšpektoráte) tým, že postupne bude možné upúšťať od vypisovania papierových žiadostí.
  • Vypúšťa sa povinnosť vlastníka vozidla prekladať dopravnému inšpektorátu tie rozhodnutia okresného úradu, ktoré inšpektorátu už okresný úrad zaslal v elektronickej podobe.
  • Rozširujú sa súčasné možnosti elektronického prihlasovania novozakúpených vozidiel tým, že už aj samotní vlastníci vozidiel si budú môcť sami požiadať o prihlásenie novozakúpeného vozidla do evidencie prostredníctvom elektronickej služby.
  • Dokončiť evidenčný úkon prostredníctvom elektronickej služby  bez potreby osobnej návštevy dopravného inšpektorátu tým, že doklady vozidla a tabuľky s evidenčným číslom sa budú zasielať na adresu určenú prevádzkovateľom vozidla. Po spracovaní žiadosti na dopravnom inšpektoráte bude žiadosť systémovo zasielaná na spracovanie do nového pracoviska v Slovenskej Ľupči, kde sa vytlačí papierové osvedčenie o evidencii časť II a pripravia sa na odoslanie tabuľky s evidenčným číslom, ktoré budú doručované občanom prostredníctvom kuriérnej služby. Ak ide o evidenčný úkon s vozidlom, ktoré už malo vydané doklady a tabuľky, nový držiteľ vozidla ich bude musieť odovzdať doručovacej službe pri doručení nových dokladov a tabuliek (buď priamo kuriérovi alebo na pobočke), inak sa nové doklady a tabuľky neodovzdajú a výmena sa bude musieť dokončiť na dopravnom inšpektoráte.

Zdroj: MV SR

Foto: Ilustračné

Comments

Reagujte cez Facebook (hore) alebo komentujte tu:

Pre vloženie komentára musíte byť prihlásený.